با توجه به فرصت های سرمایه گذاری در گرجستان، و راهنمایی شما عزیزان جهت سرمایه گذاری درگرجستان در ادامه شما را با قوانین گمرکی گرجستان اشنا خواهیم ساخت.

قانون جدید گمرکی کشور گرجستان در نیمه دوم سال 2006 به تصویب پارلمان این کشور رسیده و از اول ژانویه 2006 به اجرا گذاشته شده است. قانون گمرکی گرجستان چارچوب سیاست گمرکی، اقتصادی و حقوقی کشور را در قالب سیاست گمرکی تبیین و حیطه وظایف گمرک و سایر دستگاه های اجرایی را مشخص میکند. بر اساس این قانون، محدوده گمرکی این کشور شامل سرزمین اصلی، آبهای داخلی و فضای آنها می باشد. موافقت نامه و قرادادهای دو جانبه و چند جانبه گرجستان با سایر کشورها در صورتی که با قانون اساسی کشور مغایرت نداشته باشد، بر قانون گمرکی ارجحیت دارد. همچنین همه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای حقوق برابر برای صادرات و واردات کالا به این کشور می باشند.

قرادادهای دو جانبه و چند جانبه گرجستان با سایر کشورها در صورتی که با قانون اساسی کشور مغایرت نداشته باشد، بر قانون گمرکی ارجحیت دارد. همچنین همه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای حقوق برابر برای صادرات و واردات کالا به این کشور می باشند.

بر اساس اصلاحات انجام شده در قانون گمرکی گرجستان در سپتامبر 2006 ، تعرفه صفر،پنج و دوازده درصد جایگزین تعرفه های صفر تا سی درصد پیشین شده است.

تعرفه محصولات ذیل بدون توجه به کشور مبداء صفر می باشد:

  • سیگار، اما محدودیتهای دیگری برای واردات آن وجود دارد
  • گندم، غذای کودک و تولیدات غذایی قنددار
  • مواد خام برای تولید محصولات صادراتی
  • 16 قلم داروی خاص
  •  کالای با ارزش کمتر از 300 لاری
  • کالاهای وارده بر اساس کمکهای دولت های خارجی یا سازمان های بین المللی که شامل حداقل 25 درصد از کمک مذکور باشد
  •  کمک های بشردوستانه
  •  کالا برای نمایندگی های دیپلماتیک
  • سوخت هواپیما، روغن و سایر لوازم فنی مورد نیاز برای پروازهای بین المللی
  •  آثار ادبی و علمی گرج یها و سایر آثار ادبی منتشر شده در خارج
  • مواد ضد عفونی کننده
  •  حبوبات

در هنگام ترخیص کالا از گمرک، علاوه بر تعرفه گمرکی، 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز از اقلام وارداتی به این کشور دریافت می گردد.
همچنین بر کالاهایی از قبیل نوشیدنی های الکلی، الکل معمولی، بنزین اتی لدار برای مصارف خودرو، لاستیک خودرو و خاویار 5 الی 100 درصد مالیات غیرمستقیم اعمال میگردد. از واردات سیگار مالیات ویژه ای به جای مالیات بر ارزش افزوده و مالیات غیر مستقیم دریافت میگردد.

گرجستان با کشورهای مشترک المنافع دارای سیستم تجارت آزاد می باشد و واردات ازاین کشورها نیازمند گواهی مبداء نمی باشد. بار همراه مسافر دارای نرخ مشخص تعرفه گمرکی است و از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ( 18 درصد ) معاف است.

هزینه خدمات گمرکی حدود 2/ 0 درصد بوده و نباید از 50 لاری  کمتر و 2000 لاری بیشتر باشد.

واردات به گرجستان و صادرات از این کشور مستلزم داشتن مجوز است.

همچنین واردات برخی کالاهای خاص نیاز به کسب مجوز از دولت این کشور دارد. دریافت مجوز  و پروانه از وزارت توسعه اقتصادی گرجستان توسط شرکتهای تجاری و سرمایه گذاری ثبت شده در این کشور و همچنین افراد امکان پذیر است. همچنین مجوزهای صادر شده در خارج از کشور بر اساس موافقت نامه های دو جانبه و همچنین موافقت نامه بین المللی نیز ممکن است مورد پذیرش دولت قرار گیرد.

بر اساس اصلاحات قانون مجوز و پروانه در ژوئن 2005 تعداد مجوزها از 909 به  159مورد کاهش یافته و روند صدور مجوز و پروانه آسانتر نیز شده و تنها با مراجعه به یک اداره صدور مجوز و پروانه انجام م یگیرد. بر اساس قانون، برای صدور مجوز و پروانه میبایست در عرض 20 الی 30 روز پاسخ مقتضی به مراجعه کننده داده شود.

برگرفته شده از کتاب راهنمای تجارت با کشور گرجستان سازمان توسعه تجارت ایران

 

این مطلب از وب سایت شرکت دیسکاور، برترین شرکت مشاورسرمایه گذاری درگرجستان نقل شده است.


گمرک گرجستان  | قوانین گمرک گرجستان