باز کردن حساب بانکی در گرجستان

  • آیا باز کردن حساب بانکی در گرجستان برای اتباع ایرانی در حال حاضر امکان پذیر است؟

باز کردن حساب بانکی در گرجستان برای اتباع ایرانی از تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی توسط تمام بانک های گرجستان به حالت معلق در آمده است ولی حساب های قبلی باز شده بدون هیچ مشکلی در حال کار کردن می باشند.

  • راه کار برای افراد سرمایه گذار ایرانی ، جهت افتتاح حساب بانکی در گرجستان چیست؟

بانک های ایرانی در گرجستان

  • آیا بانک های ایرانی در گرجستان از جمله بانک ملت حضور دارند یا خیر؟

از حدود سال ۲۰۱۶ میلادی صحبت هایی در زمینه حضور بانک های ایرانی در گرجستان پس از برجام مطرح شد ، از جمله حضور بانک ملت در گرجستان . حتی مطرح شد که بانک ملت در تفلیس شعبه دایر کرده است ولی متاسفانه تا این لحظه هیچ کدام از این خبرها و شایعات جامه ی عمل به خود ندیده و انجام نشده است.

گمان میرود یکی از دلایل آن عدم صدور مجوزهای لازم از سوی بانک مرکزی گرجستان بوده است ، زیرا کشور گرجستان در سیاست های خودش به دولت های غربی از جمله ایالات متحده آمریکا بسیار نزدیک است و هر از گاهی خبر از سفر وزیر خزانه داری آمریکا به گرجستان می رسد و حتی سفر مقامات بلند پایه آمریکا به گرجستان.

باتوجه به اقتصاد وابسته گرجستان به غرب بیشترین احتمال همین است که آنها مخالف حضور اقتصادی ایران در کشورشان هستند ، زیرا نمی خواهند که مورد تنبیه و جریمه های اقتصادی سنگین از سوی غرب و آمریکا قرار بگیرند.

از طرفی دیگر اگر هم فرض کنیم مثلا بانک ملت ایران در تفلیس شعبه دایر کند نمی تواند آزادانه برای اتباع ایرانی حساب باز کند یا با آنها معامله کند ، کما اینکه در حال حاضر بانک ملت در ایروان پایتخت ارمنستان شعبه دارد و آن خدماتی را که در ایران به اتباع ایرانی بصورت آزادانه ارائه می دهد در ارمنستان در چارچوب های خاصی آن را قرار داده است.

بنابراین نتیجه می گیریم که همیشه وجود بانک های ایرانی در گرجستان نمی تواند فواید اقتصادی برای سرمایه گذارهای ایرانی داشته باشد.

افتتاح حساب بانکی در گرجستان برای سرمایه گذارهای ایرانی

  • افتتاح حساب بانکی در گرجستان برای سرمایه گذارهای ایرانی چگونه است؟

تعریف سرمایه گذار در قوانین جاری گرجستان : شخصی است که حداقل مبلغ سیصد هزار لاری ( لاری = واحد پول گرجستان ) را به صورت مستقیم در گرجستان سرمایه گذاری کند.

با توجه به اینکه اقامت گرجستان با سرمایه گذاری در ابتدا منجر به اخذ اقامت دائم گرجستان برای شخص سرمایه گذار و خانواده وی می شود ، لذا کلیه بانک های گرجستان بدون ایجاد محدودیت با اشخاصی که اقامت دائم گرجستان را دارند ، کار می کنند.

بنابراین روش دیگری که شخص متقاضی بدون هیچ محدودیتی بتواند با حساب های بانکی خودش در گرجستان بدون داشتن محدودیت معامله کند ، اخذ اقامت دائم گرجستان از طریق سرمایه گذاری است.

بنابراین می بینید که روش های فراوانی جهت اخذ کارت اقامت گرجستان و سپس بازکردن حساب بانکی در گرجستان وجود دارد که بستگی به شرایط شما دارد.

یکی دیگر از این روش ها ، خرید ملک در گرجستان حداقل به میزان ۳۵ هزار دلار آمریکا و اخذ کارت اقامت یکساله گرجستان است که پس از اخذ اقامت ، شخص متقاضی می تواند بدون داشتن هیچ مشکلی در بانک های گرجستان حساب باز کند ، هر چند که حتی پس از داشتن کارت اقامت گرجستان همه ی بانکها با اتباع ایرانی کار نمی کنند و فقط چند تا بانک هستند که این کار را انجام می دهند ولی پس از اخذ اقامت دائم یا شهروندی گرجستان تمام بانک های گرجستان بدون محدودیت با اتباع ایرانی کار می کنند.


سرمایه گذاری در گرجستان | افتتاح حساب بانکی درگرجستان