در این مقاله به بررسی سیستم اقتصادی گرجستان خواهیم پرداخت که ما را در یافتن فرصت های سرمایه گذاری مناسب در حوزه مورد نظر یاری خواهد نمود، لازم به ذکر است این مطلب از سایت دیسکاور برترین مشاور سرمایه گذاری در گرجستان نقل شده است.

سیستم اقتصادی گرجستان در سالهای پس از استقلال در جهت آزادسازی اقتصادی حرکت کرده است.

سرمایه گذاری در گرجستان برای تمامی اتباع کشورهای خارجی آزاد است و بر اساس قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی مورد حمایت قرار می گیرد. اتباع کشورهای خارجی حق مالکیت بر اموال منقول و غیر منقول را دارند و در صورت ارائه اسناد مثبته انتقال هر مقدار ارز حاصل از فعالیت اقتصادی از این کشور امکانپذیر است.

بازسازی اقتصاد این کشور یکی از مهم ترین اولویتهای دولت جدید پس از انقلاب رز در سال 2003 بوده است.

قیمتها در این کشور بر اساس بازار آزاد تعیین می شود و دولت تلاش دارد تا سیاست اقتصاد بازار را با توجه به توصیه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به طور کامل به اجرا درآورد و نقش دولت را در اقتصاد به حداقل ممکن برساند، لذا دولت این کشور تلاش دارد تا تمامی شرکت کوچک و متوسط و بزرگ را به بخش خصوصی واگذار کند.

با توجه به حرکت اقتصاد گرجستان به سمت خصوصی شدن، کشورهایی در سرمایه گذاری در این کشور در عرض چند سال گذشته موفق بوده اند که دارای شرکتهای خصوصی قوی جهت حضور در بازار این کشور بوده اند.

در این راستا، خصوصی سازی صنایع کوچک تقریباً به پایان رسیده و دولت در صدد خصوصی سازی صنایع متوسط و بزرگ می باشد. وزارت توسعه اقتصادی گرجستان لیست 800 مورد از این شرکتها را جهت واگذاری به بخش خصوصی اعلام کرده است که شامل بخشهای صنعتی، کشاورزی، توریستی، انرژی و معادن می باشند.